Mena: CZK / EUR / HUF
Vyberte jazyk: CZ SK HU EN
0 0.00 € Prázdny košík
Koľko si povedať za tortu a neprerobiť na tom?

Rozhodli ste sa svoju lásku k pečeniu a cukrárčine premeniť konečne na biznis? Alebo aspoň prestať piecť za menej, než koľko do toho vložíte na nákladoch? Je na čase sadnúť si a poriadne sa pozrieť na to, ako správne stanoviť cenu za tortu.

Poriadna torta z kvalitných surovín nie je vôbec lacnou záležitosťou

Keď má naviac torta odrážať rôzne moderné cukrárske trendy, cena začne pomerne razantne rásť. Dôležité je vždy cenu torty spočítať ešte pred tým, než sa s klientom na pečení dohodnete. Mnohí ľudia majú totiž úplne inú predstavu o torte. Videli trebárs nejakú v cukrárni a neuvedomujú si, že pokiaľ požadujú, aby bola torta chutnejšia, ako domáca, a teda z top surovín, žiadny fake, bude jej cena výrazne vyššia. Drahé sú tiež rôzne špeciálne povrchové úpravy, dekorácie a samozrejme váš čas, ktorý musíte výrobe torty venovať.

O cene vždy informujete dopredu

S klientom sa teda na cene dohodnite dopredu a nechajte si rezervu zhruba 15 % navrch keby bolo potrebných nakoniec viac surovín, alebo času. Optimálne je mať jednoduchý vzor zmluvy a tú si s klientom podpísať. Stačí jednoduchá stránka, kde sa vždy dopíše cena torty a zákazník potvrdí záväzok tortu prevziať. Alternatívou je aspoň potvrdenie kalkulácie e-mailom či SMS-kou. Úplne najideálnejšie je, pokiaľ vám ale zákazník zaplatí za výrobu torty zálohu. Minimálne vo výške plnej ceny surovín, optimálne vo výške plnej cene surovín plus 30 % ceny práce na torte. Požadujte to aj u známych. Z tých sa totiž nezaplatená zákazka vymáha najhoršie a obvykle to radšej vzdáme.

Ako si ale spočítať cenu za tortu?

V prvom rade si spočítajte ceny surovín. Niektoré kupujete priamo na konkrétnu tortu. Iné máte v zásobe na rôzne zákazky. Tam spotrebu odhadnite a pripočítajte pomerné množstvo. Nezabudnite ani na tie najmenšie drobnosti. A tiež na to, že vás niečo stojí poštovné, keď si nechávate suroviny poslať. Niektoré suroviny po otvorení, ak ich nespotrebujete v krátkej dobe, už nepôjde použiť na iné pečenie. Takže u tých pozor, zvážte, či skutočne stačí započítať pomernú spotrebovanú čiastku. Aj v iných oboroch sa ako ochrana pred takto ťažko predvídateľnými stratami odporúča k spočítanej cene surovín interne pripočítať 15 %. Vďaka tomu netratíte a vojdete sa do dohodnutej ceny so zákazníkom, aj keby ste nakoniec niektorej zo surovín spotrebovali viacej.

Pripočítajte prevádzkové náklady

Spočítať prevádzkové náklady je pomerne jednoduché, ak podnikáte zo samostatných priestorov, kde je jasná cena nájmu a energií za mesiac. Kto pečie z domova, bude musieť trochu zapremýšľať. Ako súčasť týchto nákladov je potrebné započítať aj vaše odvody za sociálne a zdravotné poistenie či dane. Tieto náklady sa vám nakoniec podarí pravdepodobne pomerne presne spočítať.

Dobré je počítať taktiež s tým, že sa vaše pracovné cukrárske nástroje opotrebovávajú a musíte z času na čas investovať do nových. Drahé sú nielen plechy a formy, ale predovšetkým kuchynské roboty, rúra na pečenie, varná doska apod. Ak si netrúfate spočítať túto časť nákladov, pripočítajte ju k cene torty opäť formou percenta. Navýšte spočítané finálne náklady na tortu o 10 % na vrch.

Pri výpočte ceny nezabudni ani na krabice, obalový materiál, ale aj cenu za benzín a amortizáciu auta, pokiaľ klientovi tortu veziete.

Nehanbite a za cenu svojej práce

Cena vašej práce je dôležitou súčasťou stanovenia ceny torty. Rozhodne nechoďte pod minimálnu mzdu. Vaša práca je prácou špecialistu ­­– umelca. A podľa toho si za ňu nechajte aj zaplatiť. Naviac nezabudnite, že čas, ktorý strávite prácou na torte, nie je len ten, kedy ju fyzicky zdobíte a pečiete, ale aj ten, kedy sa so zákazníkom dohovárate na jej podobe, kedy nakupujete pre tortu potrebné suroviny a tiež keď ju klientovi predávate. Vaša čistá cena práce by nemala ísť pod 6 €, skôr zvážte cenu vyššiu.

Hlavne neísť pod cenu

Občas si vypočujete, že vaša konkurencia pečie lacnejšie. Alebo narazíte na ponuky výroby tort za omnoho nižšie ceny, než sú tie vaše. Nenechajte sa týmito nízkymi cenami oklamať. Nepoznáte pozadie celej situácie. Nižšie ceny môžu byť len fámou, lákadlom na webových stránkach, kedy je následne všetko diametrálne iné. Taktiež neviete, či si len konkurencia nepíli konár sama pod sebou a nepečie pod cenu. Zatiaľ čo vy však s podnikaním vďaka dobre nastaveným cenám vydržíte, u konkurencie jej damping cien môže skončiť krachom či dokonca dlhom. Držte sa preto pevne svojej ceny. A pracujte na svojom neustálom zlepšovaní sa. Vďaka tomu si zákazníkov nájdete, aj keď nie ste najlacnejšími.

Súvisiace výrobky

Bohužiaľ neexistuje žiadny produkt v tejto kategórii

    Kontaktujte nás